מיקימוטו -חלוץ בתעשיית גידול ותרבות הפנינים
תחילת דרכו
מיקומוטו קוקיצ'י , הוא האיש שהחל בתרבות פנינים מסחרי בהצלחה . מיקימוטו , שנולד למשפחה ענייה , החל לעסוק במכירת ירקות בגיל 13 על מנת שיוכל לפרנס את משפחתו.
בסוף המאה ה-19 ,מיקימוטו קיבל הלוואה והחל בניסיונותיו לתרבת פנינים .
לאחר מספר ניסיונות כושלים , ומיצוי כל כספו ,הצליח מיקימוטו לתרבת בהצלחה פניני מים מלוחים , דמויי חצי כדור (פנינים המכונים "מייב") .בשנת 1897 , הציג מיקימוטו לראווה את הפנינים הללו בתצוגה בנורווגיה, וכך החל למעשה בתרבות ויצוא מסחרי של סחורתו.
מיקימוטו רשם את השיטה בתור פטנט בשנת 1897 , אולם, כל הפנינים שיוצרו בשיטה שהוא פיתח לא היו עגולות לחלוטין אלא בצורה חצי כדורית .
שיטת סביל-קנט
הפנינים הכדוריות לחלוטין ,למעשה פותחו במקביל באותן שנים על ידי יפני אחר ששמו טוקישי נישיקאווה ,יחד עם עוד יפני אחר ששמו טצוהי מייס . השניים ערכו מחקר באוסטרליה , אך את הסוד את לייצור פנינים כדוריות למדו למעשה מאדם אחר : ביולוג ימי בריטי ששמו וויליאם סביל -קנט . כך שלמעשה, אפשר לומר שסביל-קנט ,היה זה הראשון לתרבת פנינים כדוריות בהצלחה ,המוכרות לנו כיום בתור פנינים מתורבתות.
טכניקת סביל-קנט הייתה מבוססת על החדרת חתיכה קטנה של מעטפת רקמת רכיכת צדפה אחרת ,יחד עם גרעין קטן שאף הוא נלקח מצדפה אחרת, לתורך מעטפת הרקמה של רכיכת צדפה, מה שגורם לצדפה לגדל שק קטן ,ולצפות אותו ב"אם הפנינה" וכך למעשה מתפתחת פנינה.
יחד עם זאת ,קנט לא עשה שימוש מסחרי בהמצאתו ,והעביר את הידע לטוקישי נישיקאווה ,
והאחרון רשם את הפטנט על הטכניקה.
מיקימוטו , שכידוע היה הראשון לתרבת בהצלחה פנינים חצי כדוריות , לא יכל להשתמש באותה טכניקה על מנת לתרבת פנינים כדוריות , וכך ,השקיע זמן ומאמצים בניסיון ליצור טכניקה חדשה כדי לייצר פנינים כדוריות בתוך רקמת רכיכת הצדפה. לאחר כמה שנים, הצליח מקימוטו במאמציו , ופיתח טכניקה לתרבות פנינים אלו , ואף רשם פטנט בשנת 1916 , אך למרות זאת , שיטה זו לא הייתה מסחרית , ומיקימוטו הבין זאת.
הסכם מיקימוטו-נישיקאווה
לכן , הציע מיקימוטו לנישיקוואה (היפני שהשתמש בטכניקה של סביל-קנט) שותפות. נישיקאווה הסכים ,והשניים יצאו לדרך חדשה תוך כדי שהם מתחילים בתרבות מסיבי של פנינים. תוך זמן מועט ,העסק פרח ומיקימוטו נודע בכל העולם על שם הפנינים שתרבת .
מיקימוטו פתח חנות למכירת פנינים מתורבתות -חצי כדוריות בעיר טוקיו שביפן ,שם גם מכר פניני אורז טבעיות , וכמו כן הוא פתח חנות באותה שנה בלונדון. יתרה מכך ,במרוצת השנים ,יפן הפכה למעצמה בתרבות פנינים ,ובשנות השלושים היו ביפן למעלה מ-30 חוות לתרבות פנינים , תוך כדי שהייצור השנתי עמד על 10 מיליון פנינים.
עקב התרבות חוות פנינים ביפן , ותרבות פנינים העולה על ההיצע ,עמד מפעלו של מיקימוטו בקשיים שונים ; המחירים החלו לצנוח ,ונדמה היה כי התעשייה על סף פשיטת רגל .
מיקימוטו היה איש בעל תושיות רבות , ולכן , הוא החליט להראות לעולם , שהפנינים שלו הן לא פנינים ברמה נמוכה , אלא ברמה הגבוהה ביותר . לכן , מיקמוטו הביא אנשים מהתקשורת , על מנת שאלו יצפו במיקימוטו בעודו שורף טונות של פנינים ברמה נמוכה אשר תובתו בחוות שלו . הדבר עורר הדים בעולם , וגיבש את המוניטין של מיקימוטו כמתרבת פנינים באיכות גבוהה ביותר . כתוצאה מכך , עד היום השם "מיקימוטו " הפך ביפן ובעולם כולו לשם נרדף לפנינים באיכות גבוהה .
התמדתו של מיקימוטו וקיבוע מעמדו
במהלך השנים ,מיקמוטו נאלץ להתמודד שוב ושוב עם האשמות שונות כנגד הפנינים שתרבת ,כאילו הללו "אינם אמתיות" או פנינים מזויפות". נדגיש כי מיקימוטו ניצל כל הזדמנות שהייתה לו על מנת להציג את פניניו , ולהסביר מדוע הם פנינים אמיתיות לחלוטין.
נדגיש כי מבחינה מדעית , פנינים מתורבתות ,נחשבות לפנינים אמתיות לחלוטין ,כיוון שהם גדלו בתוך רכיכת הצדפה. מיקימוטו שהראה את המחקרים הללו לציבור הרחב והסביר את התהליך ,עדיין נתקל לעיתים בהתנגדות מסויימת . אולי יש לייחס את העובדה הזו לכך שבתודעת בציבור רווחה תמיד האמונה כי פנינה היא משהו שצריך להתרחש בטבע , והעובדה שבמשך אלפי שנים, הורגל הציבור לראות את הפנינה כמשהו שמוצא מהים , ולא מגודל בתנאי שבי.
לאחר סיום מלחמת העולם השניה , מיקימוטו פתח חנויות רבות ברחבי העולם ,ובינהם הערים : ניו-יורק , בוסטון , שיקגו , פריז , שנגחאי, בומביי וסן פרנסיסקו, ונודע בעולם הרחב בתור מתרבת פנינים יקרות. יתרה מכך הוא היה לאחד היפנים הראשונים בעולם אשר קיבל הכרה ברחבי העולם כולו ודימוי יוקרתי .
כיום , מיקמוטו הוא שם מותג מפורסם בעולם , ונודע בזכות האופנה החדישה שהוא מציג לעולם בתכשיטי פנינים . למעשה ,רוב היצרנים בעולם מנסים לחקות את סגנון מיקימוטו בהרבה אופנים ולאו דווקא רק בפנינים ,אלא בסגנון המאפיין את בית האופנה שלו בבגדים ,תכשיטי יוקרה ועוד.